Dela!

en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.

Hej!

Jag har precis bekantat mig med Edmodo och tänker testa det med min BF1 (Barn- och Fritidsprogrammet) nu till hösten 2011.

Finns det någon som går i samma tankar? Eller kanske någon som har testat och vill dela med sig? Deras supportteam är väldigt bra och det var kul att delta ett "webinar" i deras regi. Rekommenderas!

Länken är:

http://www.edmodo.com/

Visningar: 369

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Halloj! Jag undervisar på högstadiet och funderar på att använda det med mina förberedelseklasselever. Varför detta istället för Facebook, är bara en fråga jag ställer mig just nu innan jag tar ställning...:-)

Hej!

Tankar om Edmodo efter att ha använt den i en termin med min BF1 klass.

Det har inte genererat så mycket "levande interaktion" mellan lärare och elever (som jag hyste förhoppningara om). Några har uppskattat det speciellt några föräldrar och jag använder Edmodo för att lägga ut material/meddelanden till elever osv. Mina elever vet att det är lättast att nå mig via Edmodo då jag har den på mobilen. Tyvärr kan jag inte jämföra Facebook med edmodo för att jag har valt bort Facebook till förmån av Twitter.

Kört Edmodo en termin med flera klasser i gymnasiet. Dock liknande resultat som Martina. En viktig orsak att merparten av eleverna inte har tillgång till datorer under lektionstid. 

Dock positivt när jag arbetat processorienterat och låtit Edmodo fungerat som en kanal mellan eleverna och mig själv. Dels har elever kunnat hjälpa varandra vidare, dels har jag på ett överskådligt sätt kunnat behandla frågor och analyser enligt först till kvarn-principen.

Kommer fortsätta med Edmodo även under denna termin, men kanske med en annan ambitionsnivå än jag hade under förra.

Håller med Christian! Mina elever har inte tillgång till datorerna, inga lapptoppar till låns osv. Skolkulturen hos oss när det gäller webbbaserade verktyg är en blandning av avvaktan och skepsis.

Jag kommer inte släppa Edmodo ändå. För övrigt har vi diskussioner om att använda Facebook med eleverna. Har ni erfaraenheter av dett?

Jag förstår. Tycker du att Twitter har lyckats bättre med den kommunikationen? Eller tror du att en vanlig blogg där eleverna har all annan information också skull fungera bättre?

Spännande! 

Ja, det där med tillgången på datorer på lektionstid är ju ett kapitel för sig...

Intressant att läsa om era erfarenheter. Vad tror du? Tror du att Facebook skulle ha varit en naturligare ställe att skapa en kanal på för detta? Trots alla baksidorna med FB?

Har precis läst en artikel i "Time" som utnämnde Zuckerberg till årets personlighet.http://www.time.com/time/covers/0,16641,20101227,00.html

och tror att vi är redan där och kommer att använda Facebook som kommunikations medel med eleverna och inom en snar tid kommer det en "skolanpassade" versioner av Facebook.

Hej!

Har använt Edmodo sedan i våras, men först den här terminen kommit igång ordentligt med eleverna, som verkar tycka att det är jättebra. Jag älskar det!

Jag skapade en grupp för Edmodianer på svenska. Än är vi inte många där, men välkommen! :

Framförallt måste jag säga att det är bristen på distrationsmoment som är en av de stora fördelarna. Och eleverna uppskattar att det är skillnad på skolan och fritiden. Edmodo är jobb, men ROLIGT, Fejjan är rast.

L

Anna-Karin sa:

Halloj! Jag undervisar på högstadiet och funderar på att använda det med mina förberedelseklasselever. Varför detta istället för Facebook, är bara en fråga jag ställer mig just nu innan jag tar ställning...:-)

Svara på diskussionen

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.

I denna stund är vi 3204 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

Det finns också en Dela-grupp på Facebook:

https://www.facebook.com/groups/delavidare/

Märken

Laddar…

© 2017   Created by Margareta Hellström.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor