Jag vill få lite statistik över detta.

Svara på frågan här på länken!

Taggar: media, strömmande

Visningar: 113

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej igen!

Inte många som har svarat... folk kanske inte vet vad som menas med AV-Centralens strömmande media? Det kanske bara finns i Helsingborg? Kommentarer?
Den "AV - Central" vår skola har avtal med heter Mediepoolen.
Hej!

Alla skolor i Västerbotten har tillgång till strömmande media via MediaCenter. Det är något som växer så det knakar här uppe.
Lite statistik;
Så här ser utvecklingen hos oss ut fram till april i år
2007: 3.500 nedladdningar,
2008: 15.000, 2009 (jan-apr):
9.500 - Det blir nog upp emot 20 000 i år.

Hälsningar Peter
Hej! Vår skola har avtal med Mediapoolen. Har lite blandade känslor för mediapoolen - ganska rikt utbud för de yngre åldrarna. Sämre för de äldre, upplever jag. Särskilt filmutbudet. Jag har också haft en del problem med strömmande media, vilket skapat en del irritation under lektionerna. Fast, jag är ju inte skolans datahacker, direkt.
Var det något speciellt du ville diskutera kring AV och strömmande media?
Nej inget speciellt. Jag skulle egentligen bara vilja få lite statistik över hur stor andel av skolorna som har tillgång till det. Och eventuellt diskutera/ta reda på orsaker till varför vissa skolor inte har tillång.
Hej Mattias

I Göteborgsregionen har samtliga 13 kommuner tillgång till GR-utbildning (AV-Media Göteborg).
Hej!

Jo då vi på Apladalsskolan i Värnamo har tillgång till stömmande video vi Mediacenter som det heter hos oss. Just nu är det dock tillgången på projektorer som är begränsande. Men en lösning är på g. Vi kommer under snar framtid att få projektorer och interaktiva tavlor i samtliga klassrum. Ska bli oerhört skönt att slippa rulla och släpa på prylar för att kunna visa och simulera. För det handlar ju om mycket mer än att bara använda det för filmvisning.

F'resten så har alla skolor i Jönköpings län tillgång till strömmande video så länge de har en fungerande internetuppkoppling.
Flod? -ja
Inom Folkbildningen har vi en egen mediecentral för UR:s program; Folkbildningskanalen där programmen enbart kan ses strömmande. Stort intresse bland cirkelledare och folkhögskolelärare - för de känner till att vi har det här. Vi har gjort flera seminarier runt om i landet med UR:s mediepedagoger om hur man kan anväda programmen i pedagogiska sammanhang.
En utmärkt service. Mina elever har egna inloggningar och kan använda det hemma.
Vi har Mediapoolen-Uddevalls - som leverantör. Är försöksskola så de ligger inte i front jmf med tex GR. Håller med om att det är halvbra utbud och viss lagg som skapar irritation på lektionerna. Gillar heller inte Silverlight något vidare. Skulle hellre se en html5 kodad lösning som inte kräver extern plugg/spelare. Varför har heller inte av/media SVT:s utbud? Ville senast idag använda ett kobra-avsnitt men SVT erbjuder bara 30-dagars eftersläppning för att titta via SVT-play. Kollade då AV-media för alternativ kring ämnet "reklam" via strömmande men utbudet var skralt så det blidde inget.
Är du nöjd med svaren? Ska vi stänga ner den här tråden nu, eller ska vi låta den ligga kvar ett tag till?

Svara på diskussionen

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor