Matriser- Hat? Kärlek? Underlättar jobbet? Ger mer likvärdig bedömning?

Jag är precis i startgroparna till att börja använda mig mer av matriser. Jag jbbar som samhälls- och naturkunskapslärare och vill gärna höra era erfarenheter kring matriser. Hur gör man en bra matris? Jag vet redan hur man gör en dålig...

Visningar: 76

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Haha, jo det är enkelt att göra en dålig. Jag tänker att en bra matris 1) får eleverna att själva se deras färdighet i förhållande till målen och 2) pushar framåt. Jag brukar därför låta eleverna göra dem själva. a) Fundera själva över ämnet och målen, vad krävs av dig för att uppnå ex. ett C? b) Gå ihop i grupper om fyra. Har ni samma tolkning av se olika målen och vad som krävs? c) Kom överens i gruppen över vad de olika målen och betygsstegen innebär.

Utifrån detta arbete hålls en diskussion och vi bygger en matris på tavlan. Eleverna förstår (bättre) hur de ska itvärdera sig själva och vad som krävs för att höja sig själva. Det tar en dubbeltimme men det är värt det hoppas jag. Utöver ämnesförsråelse uppfyller detta även elevdemokrati, metakognition, samförståelse mm.

Svara på diskussionen

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 3004 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor