Vad titeln säger. Jag har en idé till ett projekt och tar gärna namn på folk som man kan bolla med.
Projektet handlar om att skapa ett läromedel i formen av en open-source community kring några enklare väl dokumenterade spelmotorer där lärare och elever är med att skapa spel med motorerna samt moduler till motorerna.
Intresserad?
Taggar:
Permalänk Svar från Niklas Mårdby hos 19 April 2011 på 17.52 Jag har tänkt lite på detta med versionshantering. Iom att grundmotorn kommer arbetas om för att passa några andra speltyper så behövs det nog. Är inte helt säker dock. Jag vill att projektet skall vara lättillgängligt för nybörjare. Har du erfarenhet av att arbeta med elever och SVN?
Jag kommer åxå behöva arbeta om motorn inför GY11 och det har väl varit det jag klurat mest på. Nu är ju motorn skriven för att passa elever som läser Pr A och B och det blir inte lika vackert när det är "fusk-OO".
Permalänk Svar från Lars Gunther hos 19 April 2011 på 18.28 Med grafiska verktyg är det inte så svårt att checka ut koden. De allra första utcheckningarna kan också göras från kommandoraden även om eleven ännu inte riktigt vet vad som görs, mer än att han/hon skriver ett magiskt kommando enligt lärarens instruktioner.
Rent konkret tror jag att diffar - speciellt visade tydligt i grafiska program - kan ge en extra pedagogisk skjuss åt arbetet, men det är ännu oprövat i undervisningen.
(En privat fråga jag ställt mig själv är om jag kunde skriva om från AS och Flash till JS och Canvas... Då kunde det ske i ett annat träd.)
Permalänk Svar från Niklas Mårdby hos 19 April 2011 på 18.41 En extra pedagogisk kick mha grafisk representation låter intressant. Hade jag inte tänkt på. Har du exempel på bra program så uppskattas det.
Och att ha en JS-version vore kul. Jag har en lös idé om att plugga upp min JS i sommar men vart det tar vägen får vi se...
Permalänk Svar från Lars Gunther hos 19 April 2011 på 18.47 En vanlig Linuxinstallation har diffvisaren "Meld".
TortoiseMerge verkar intressant för Windowsanvändare.
http://tortoisesvn.tigris.org/TortoiseMerge.html
Eclipse har en finfin diffvisare inbyggd. Notepad++ har det som en addon.
Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.
I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.
Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!
/Administratörerna.
Tillagd av Simon Hansell 2 kommentarer 0 Gillar
Tillagd av Simon Hansell 0 kommentarer 0 Gillar
© 2013 Created by Niklas Karlsson.
Drivs med tekniken bakom