Första diskussionsinlägget ang:

Hur hanterar Ni elever som har svårigheter att forma siffror och bekymmer att skriva i matematikboken och har stora finmotoriska problem?

När det gäller svenska kan ju eleverna skriva på datorn, men hur gör Ni med matematiken?

Det finns ju inga matematikböcker som man kan beställa eller tanka ner som de kan använda med hjälp av datorn? eller?

Man kan ju inte sitta bredvid eleven och skriva varje lektion, särskilt inte om man har 23 elever i klassen och andra som har behov av särskild hjälp.

Har Ni träffat på detta någon gång?

Har Ni något tips om hur man kan lösa det??

Tack!

// Lottie

Visningar: 78

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

På vår skola har en speciallärare testat programmet PaperPort. Med programmet kan du skanna in t ex en sida från matteboken och sedan kan eleven fylla talen direkt på skärmen. Se mer http://www.frolundadata.se/index.cgi?cmd=Shop&cat=7&ucat=81...
Å...tack för tipset!
Hur fungerar de tycker du?
// Lottie
Jag var med lite i början och hjälpte till att visa hur programmet fungerar. Jag ska prata med läraren som jobbade praktiskt med eleven. Jag återkommer.
PaperPort var inte det smidigaste programmet att jobba med, tyckte läraren. Det tog tid att skanna och ställa in skrivfält.
Jag var på konferensen Framtidens lärande och såg att Liber hade flera böcker, även matteböcker, inspelade som Daisy-böcker. Då kunde man skriva uppgifterna med datorn. Kolla om du hittar lämplig bok bland deras sortiment.

Jaakko

Lottie, hur har det gått? Är nyfiken på en uppdatering!

Alma

Svara på diskussionen

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor