Är det några som vill dela med sig om erfarenheter ang undervisning via telebild? Ska ha en kurs som går på tre campus samtidigt med ett fysiskt auditorium och två på distans (sammanlagt ca 200 studenter).

Hur ska man lägga upp en halvdags/heldags undervisning på bästa sätt under rådande förutsättningar? Kommer att ha två bildströmmar samtidigt...

Tacksam för råd och tips!

Visningar: 37

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Det finns säkert andra som har mer erfarenhet men jag kan ge några tips i alla fall. Det svåraste är att se till att alla känner sig delaktiga och inte bara de som sitter på samma plats som dig. Att ha flera kameror och skärmar så att du ser de andra orterna och kan titta in i kameran - då undviker man effekten där de andra orterna känner sig som flugor på väggen. Inte så kul när läraren pratar bara med dem som sitter på samma ställe och inte tittar på de andra på distans.

Bra att det finns någon på de 2 andra ställen som kan vara handledare för att styra upp diskussionen på plats. Bra att ha flera diskussionspass där varje ort diskuterar för sig och då kan ni koppla bort ljudet och föra lokala diskussioner. Sedan kopplar man upp sig igen för rapportering. Bra med korta föreläsningspass, sedan grupparbete och sedan återrapportering för att skapa mycket variation.

Bra också att ibland rikta en fråga mot en ort och vänta på svar därifrån, "vad tycker ni i Katrineholm?" De ska inte tro att de bara tittar på TV-sändning.

Kanske självklarheter men förhoppningsvis lite hjälp. Jag har kollegor som är riktigt duktiga på detta.
Tack för ditt svar! Kan du vidarebefodra ngn kontakt till dina duktiga kollegor?
Jag hade franska som nybörjarspråk på TV-distansundervisning där jag var i samma klassrum som en grupp och mötte den andra gruppen i TV-bild. Veckan därpå bytte vi så mina elever träffade mig varannan vecka "på riktigt", vilket de uppskattade mycket mer än att träffas på nätet. Min erfarenhet inom språk är att det funkar mindre bra att ha tvåvägskommunikation när elever är så pass osäkra som man är vid ett nytt språk. Men om det är du som ska prata mest (och inte eleverna) så är det en helt annat femma.

Man får vara beredd på att tekniken strular och att ha en "vaktmästare" nära till hands om det krånglar. Man får också se till att det mesta finns i word-format etc som eleverna kan ha framför sig innan man "träffas".

Jag provade olika sätt under kursens gång. Det som funkade bäst var när jag "startade upp" alla tillsammans men sedan delade på min tid i tjugo-minuters intervaller till de två grupperna som jag hade. Jag hade ändå TV-bilden på hela tiden så jag kunde se de elever som jag inte hade ljud-kontakt med och de kunde se mig.
Tack Anna-Karin för ditt inlägg!
Att teniken kan strula har jag redan fått erfara vid de testkörningar om vi gjort:)
Intressant det du säger om uppdelningen.....blev det inte frusterande för den grupp som blev avstängd under de 20 minuterna??

Svara på diskussionen

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 3004 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor