Taggar:
Hej! Och tack, Alma och Stefan för inläggen. Jag ser också att jag inte återkommit för att berätta hur det gick. Jag hade förra året och i år 20% i min tjänst att bedriva utvecklingsarbete kring IKT och undervisning för vår skola. Det har alltså inte varit så att jag fått tiden bara för att utveckla mig själv, utan uppdraget har varit tydligt: att stödja kollegorna och driva på utvecklingen på skolan som helhet. Och det har gått framåt.
Självklart skulle även mina kollegor behöva mer tid för utvecklingsarbete - av många olika slag. Jag drömmer om att alla lärare ska få tjänster a la Google, där en dag i veckan används till utvecklingsarbete som väljs av den anställde själv. Extra tid till att förstå sig på och implementera de nya ämnesplanerna är ju också något som skulle ha behövts, och mycket krut på fortbildningsdagar har ju fått läggas där. När det gäller lärarens arbetstid är det till syvende och sist ett uppdrag för facken som jag tycker har varit tandlösa och sålt ut lärarens arbetstid sedan lång tid tillbaka. Hur man tar tillbaka den är jag inte rätt kvinna att svara på, tyvärr.
Det viktiga med IKT,om vi gör antagandet att vi pratar om nya verktyg, är att det
1) Är enkelt att lära sig
2) "Bakas in" i dit normala arbetsbeteende
3) Förenklar din vardag
Dessa tre faktorer är mycket viktiga för att lyckas, att missa någon kan vara skillnaden mellan att frigöra tid till mer nöjda lärare eller att stå med en investering i ett verktyg som ingen använder.
Min egen uppfattning av skolan, då jag inte direkt är lärare, är att mycket pengar läggs ner i stora IT-projekt som ska förändra allting (vilket förvisso ibland är nödvändigt, men borde ske stegvis), men innebär en mer komplicerad miljö med otydligheter och verktyg som är utvecklade med tekniken i fokus istället för användaren.
Det jag försökt visa med mina projektarbeten är att det varken krävs speciellt mycket tid eller tekniska resurser. I ett undersökande och kollaborativt arbetssätt utgör datorn ett bland flera hjälpmedel. Som Per mycket riktigt poängterar så är det inte tekniken som avgör om och hur IKT används. I mitt fall är tekniken underställd metodiken. I praktiken innebär detta att elevernas huvuduppgift, att tillsammans söka information på egenhändigt ställda frågor och förädla denna information till kunskap, framstår som en helt och hållet central uppgift där datorn endast utgör ett av flera hjälpmedel. Med andra ord utgör IKT ingen nödvändig förutsättning för att uppgifter av det här slaget kan lösas, vilket ständigt förtjänar framhållas i debatten om datorernas vara eller inte vara i dagens skolundervisning.
Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.
I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.
Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!
/Administratörerna.
Tillagd av Simon Hansell 2 kommentarer 0 Gillar
Tillagd av Simon Hansell 0 kommentarer 0 Gillar
© 2013 Created by Niklas Karlsson.
Drivs med tekniken bakom