Vi ska hålla sex dialogseminarier runt om i landet under det närmaste året. Målgruppen är lärare, bibliotekarier och alla som jobbar med lärresurser inom skola och högskola.

Vi vill visa fördelarna med OER, visa hur man hittar dem och goda exempel på kollaborativt arbete på nätet. Vi kommer att lyfta fram Creative Commons som ett lätt sätt att själv bestämma hur ditt verk ska kunna användas av andra. Det är förstås lätt att fastna i diskussioner om hinder och problem och vi vill i stället betona möjligheterna.

Om du skulle gå på ett sådant seminarium hur borde programmet se ut? Hur skapas dialog, inspiration och dynamik? Hur lyckas vi med seminarierna?

Visningar: 14

Inlägg i den här diskussionen

Vilken är målgruppen?
Något om den skyldighet vi bör känna att samarbeta kring, fritt dela med oss av och återanvända "kunskapsmaterial" och exempelvis tekniska lösningar/resurser som produceras inom stat, kommun och landsting. Här kommer ju även open source och open access in.
Jag upplever att okunskapen är stor. Igår tipsade jag en lärare att han kunde ju använda lärobjekt i sin kurs. Jag vet att inom just hans ämne finns det mycket att hämta på bl.a. på You Tube. Då svarade han: "Jag kan väl inte bara sno vad andra har gjort"
Jag tror inte att detta uttalande var utmärkande för just honom utan det är nog tyvärr hur verkligheten ser ut.

Så sprida information och visa exempel på var jag kan hitta OER är viktigt att ta upp på seminarierna.

/Christina
Att samla ihop information om vad som faktiskt finns att tillgå tror jag är viktigt. Men något som jag tycker att man borde lägga mycket fokus på är hur vi kan förändra synen på "vårt" arbete. Dvs, hur kan vi utveckla det pedagogiska tänket inom lärarkåren? Hur kan vi förändra synsättet "mitt och ditt"? Vad är de bakomliggande aspekterna för varför man är så instängd i sin egen liten lärarbubbla och framförallt, vad skall vi göra för att förändra detta? KONKRETA tips, inget "flum"...

/Emma Rosengren
Alla med pedagogiska uppgifter på biblioteken (alla typer av bibliotek) har också stor nytta av fria lärresurser. Vi gör också egna objekt. Det vore roligt om vi också kunde delta i konferensen.
Tack för inlägget. Anna-Stina. Självklart. Jag ändrar inledningstexten direkt. Tror att allt är med i projektbeskrivningen men jag försökte förklara allt så kort som möjligt här.
Rikta er gärna till folkbildningen också. Där finns många lärresurser, men i slutna system. Mycket viktigt att lyfta just frågor om creative commons, transparens och att delad kunskap är dubbel kunskap... ;-)
Hej Emma och tack för inlägget. Det är förstås inte bara en fråga om öppna lärresurser, det handlar om en ny lärarroll och en ny roll för skolan. OER är väldigt svårt att förstå om man vill behålla det traditionella klassrummet. Vi måste visa att alla kan vinna på att dela med sig.
Her kommer et norsk innlegg. Hr jobbet en del for Norgesuniversitetet med lgnende tema.
OER bygger bl.a. på en delingskultur, en positiv holdning til deling både for individ og institusjon. Men delingskultur i praksis krever gode eksempler. Individer skal bli overbevist om gevinster! Skal man skape entusiame må produsenter og brukere SE at deling stimulerer kunskapsutvikling. "Knowledge is co-developed...", hvem sa det nå igjen? Sikkert flere.Jeg tror institusjonsfokuset er viktig for å bidra til å snu organisasjonskulturen mot deling, åpenhet, tillit og dialog. Dialogsemnarer høres glimrende ut! Dette blir spennede å følge, Mht. målgruppen ville jeg sørget for at IT-støtte personell og ledelsen ved fakultet/høgskole/universitet var med - også. Sier lykke til, so far!
Hej Marit! Jag fick en kopia av din bok på OER-konferensen i Stockholm igår. För alla andra heter den Deling av digitale läringsressurser i höyere utdanning, Norgesuniversitets skriftserie nr 1/2008.
Intressant att se att vi får formulera om vår målgrupp till att inkludera alla. Måste hitta ett smart sätt att uttrycka det.
Idag finns det en oerhörd mängd OER överallt, på speciella webbplatser för lärobjekt (t.ex. www.larobjekt.se), på lärosätes och skolors egna servrar, på YouTube, på UR Access (endast för medlemmar), på ITunesU, YouTubeEdu osv. Problemet är att hitta det jag behöver. Hur ska vi märka våra OER när vi skapar dem så de är lätta att hitta?
Är det realistiskt att tänka sig någon form av standardiserad taggning?

/Christina
Det som omedelbart slår mig är hantering av lärresurserna (när man kommit så långt) Kanske har ni en plan för detta? Någon måste hantera, kvalitetskontrollera och sköta banken. Jag tänker på hållbarheten för projektet. För att man ska känna att man kan lita på det som ligger där. Som ni vet förlorar man snabbt förtroendet om det inte finns en "best practice"-princip i arbetet. Vore jätteintressant att delta på seminarierna! Bra initiativ!
Helena

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor