Hej på er!

Eftersom jag jobbar inom vuxenutbildningen så har man lite mer tid än gymnasiet på sig att genomföra reformerna kring GY11 - dvs. VUX12. Hur ser det ut för er - vilka utmaningar/möjligheter ser ni kring reformerna (och nya ämnesplanerna) & distansbaserat lärande? Jag ser t.ex. en rad olika möjligheter i "mina ämnen" - bl.a. samhällskunskapskurserna. Vi ska bl.a. starta en webbtidning med Wordpress som verktyg - vilket jag tror är ett bra sätt att fånga en del av målen i ämnesplanerna. Vad har ni för funderingar/tankar?

Mvh

/Anders

Visningar: 469

Inlägg i den här diskussionen

Hej!

Här i Lidköping har vi inte kommit så långt med att se vad de nya kursplanerna mm får för konsekvenser för upplägget av olika kurser. Vi håller på med innehållet. Men flexibiliteten skall öka, flexibla starter och slut, möjligheter till olika studitakt. Hur löser med det praktiskt? Jag ser ingen annan lösning än att överföra de metoder och de erfarenheter vi fått från distansutbildning till den "vanliga" vuxenutbildningen.

Hälsningar

/Jörgen

Hej Anders!

Jag hoppas mycket på att vi nå målet med mina tankar, dvs att vi ger våra lektioner/föreläsningar så att de kan besökas i skolan på traditionellt sätt och att de kan sändas ut via nätet.

Känns som att det är vi (lärare) mera än tekniken som bromsar, tror även att det blir så att om en kurs läggs ut via distansmöjlighet vill elevern nå alla kurser på det sättet, dvs kunna vara t.ex i hemmet en dag.

En fråga som vi brottas med nu som inte har med teknik att göra är följande;

Får KomVux elever läsa GY2011 kurser from höstterminen 2011?

Då vi är en mindre skola tillämpar i många kurser"samläsning" mellan gymnasieelever och KomVux.

Hej Carl-Axel (och ni andra som läser detta)!

Jag tror inte att det är möjligt att börja med GY2011 till ht 2011. Vuxenutbildningen har egen läroplan och egna kursplaner som startar ht 2012.

När det gäller att sända lektioner använder jag Elluminate. Det finns i en gratisversion för upp till 3 samtidiga användare och i en version för upp till 50 användare för $499 per år. Den senare är också inspelningsbar. Funkar bra!

Hälsningar
/Jörgen

Hej Carl-Axel!

Skolverket är tämligen tydlig med när vuxenutbildningen ska implementera de nya reformerna från GY11, och det är: "De nya bestämmelserna ska tillämpas på vuxenutbildningen från och med den 1 juli 2012." (saxat från: http://www.skolverket.se/sb/d/3013/a/20221) Här kan du också ta del av & ladda ner folder ang. reformerna från vuxenutbildningen: http://www.skolverket.se/sb/d/377/a/20258)

Detta innebär ju att vuxenutbildningen har mer tid på sig att genomföra de reformer som görs. Hoppas det gav svar på några av dina frågor!

På min arbetsplats kör vi endast distans/flexibelt lärande, dvs. inga lektioner/scheman i traditionell mening. Med detta sagt innebär det inte att man helt är "utelämnad" från skolmiljön, men det skiljer sig en hel del från ett "vanligt upplägg".

/Anders

Hej igen Jörgen!

Ska märka lite ord här, eftersom det numer heter "ämnesplaner" istället för "kursplaner" :P . Jag förstår givetvis vad du menar & avser - och jag tycker det finns många intressanta saker att ta fasta på, bl.a. i de kurser jag själv ansvarar för, som samhällskunskap. Vi tänkte bl.a. starta upp en webbtidning (med hjälp av Wordpress) - på så vis kan man uppfylla en hel del av de mål som finns uttalade. Kör ni både distansbaserad undervisning & mer "traditionellt" - på plats?

/Anders

Helt rätt Jörgen! - Länkar finns till Skolverkets skrifter ang. detta i mitt svar till Carl-Axel.

Tack för länkarna. Har redan öppnat dem :)

/Jörgen

Hej igen!

Som jag skrev så har vi inte kommit så långt med "det nya", så terminologin sitter inte :).

Mina kurser går endast på distans. Den som vill kan dock komma och vara med live. Jag har ekonomikurser FeA, FeB, R/B, Rk och de lokala Bokföring och Administrativ data. Om jag har 15 deltagare i en kurs, så kanske 1 med på plats ibland, 9 st är med online och 5 st ser lektionen i efterhand. även de som är med online kan naturligtvis kan naturligtvis också se lektionen en gång till.  Så nog fyller det ett behov att arrangera det på detta sätt. Sedan missar man naturligtvis den sociala kontakten. Trots detta tycker jag att distansupplägget är bra, tidmässigt, miljömässigt. Varför skall en studerande åka Hjo - Lidköping t o r 18 mil för att få glädjen att träffa mig live? Distansupplägget öppnar också möjligheten att ha fler och kortare lektioner. Förr när man hade kvällskurs blev det långa lektioner. Onödigt tröttsamma för både lärare och studerande.

/Jörgen

Mina kollegor och jag har precis börjat att sätta oss in i våra kurser, vilket är Svenska 1-3. Vi ser att de är mycket mer omfattande och svårare kurser. Vi har framför allt funderingar på hur vi ska hinna detta på de tjugo veckor vi har på oss. Vi arbetar idag med Fronter som lärplattform och har där våra dagelever tillsammans med distans. Vi gör ingen skillnad mellan dessa grupper, utan vänder oss till alla. Vi kommer att arbeta på samma sätt in i Vux2012. Det är dock inte alla lärare på skolan som arbetar på detta sätt. Vi har ca 1.600 elever på Komvux här och arbetar med scheman på ett mycket traditionellt sätt. Även tanken om ferietjänstens måste sitter hårt i väggarna. Själva arbetar jag och mina kollegor på svenska med semestertjänst, så vi ser fram emot extra mycket tid in i sommaren för att utmana oss i Vux2012. 

Förutom Fronter så har vi några externa verktyg som bloggar, slideboom, Youtube, Twitter, Facebook o.s.v. till lärplattformen idag och det kommer vi att fortsätta med. Vi arbetar dock med Blogger, men tror att Wordpress kan passa oss bättre. Det ska undersökas och möjlighen startas upp till hösten.

Jag ser möjligheter i den nya skolreformen och jag tror att ska vi möta elever i de nya generationerna, så måste vi vara flexiblare i sättet att undervisa. Samtidigt kommer de äldre generationerna, som är skolade att sitta klassrum. Detta kommer att krocka, om vi inte hittar en smart lösning på det.

Hur ser ert arbete ut? Vad är de stora utmaningarna på ert Komvux?

Mia

Hej!

Vi är också på gång med arbetet att börja "lyfta in" nya reformerna/nya ämnesplaner. Precis som du skriver så finns det många skillnader från föregående styrdokument, på gott & ont enligt mig själv...

Vår verksamhet är inte lika stor som den du arbetar på, vi har ca 500 studeranden (kursdeltagare) - sedan räknas inte andra verksamheter in här som t.ex. SFI. Dock kör vi enbart distans, men givetvis är vi på plats & kan ha genomgångar/"närträffar" och liknande också. Vår verksamhet har också löpande intag, dvs. att man med 2 veckor intervaller - så kan man börja studera när man vill, vilket ställer stora krav på flexibilitet - och då är det svårt att kunna ha ett "traditionellt komvux".

Vi har en egenutvecklad plattform som vi kört med ett bra tag (och som håller - om man "kopplar på" andra externa verktyg som typ Blogger, Wordpress, Vimeo, MSN etc. Men vi håller för närvarande på att titta på andra plattformsalternativ, och det är sannerligen en djungel där ute...

Bland de största utmaningarna är att bibehålla den flexibilitet vi har, men samtidigt hålla en bra kvalitet på det vi gör. För vi vill inte vara en "kursfabrik" (läs Hermods/Liber - i mina ögon), utan vi vill erbjuda bra & högkvalitativ utbildning "trots" att vi gör det via distans. Och det är en stor utmaning! Det handlar om att göra det på ett annat sätt, men lika bra som i "traditionell mening" - jag tror att skolan/universiteten inte längre har monopol på utbildning & man kan inte längre stänga in 30 pers (framförallt inte vuxna) i ett klassrum & begära att alla ska läsa samma sak, samtidigt. Det håller inte längre enligt mitt sätt att se på det.

- Spännande att få lite input från kollegor ute i landet!

/Anders

Tack Anders för ditt svar.

För vår lilla skola är det ur ekonomisk synpunkt ett stort avbräck under en övergångsfas. Som vi arbetar i dag kör vi t.ex Matte A för gymnasium och KomVux som en "samläst" kurs. Detta innebär att vi får köra matte A och matte 1 ....

/

Carl-Axel

Hej, vi i Pajala är också en mycket liten skola men vi samverkar med tre andra norrbottniska skolor i ett kommunalförbund så då blir vi lite större, Vi, jag  och min kollega är två vårdlärare och vi är igång med att strukturera upp ämnena och se vad som är nytt, vi har haft samverkan med kommunen i vad som bör ingå i utbildningen för att bli gångbara i bygden och vi skall utbilda handledarna nu i mars i de nya, så vi är på G men stort känns, det tur att vi har lite mer tid på vux än vad gymnasiet har. Vi använder Moodle som lärplattform på min arbetsplats och jag har både distans, "halvdistans" och klassrumsundervisning. Allt efter de studerandes behov, flexibelt till gränsen ibland.

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.

I denna stund är vi 3135 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

Det finns också en Dela-grupp på Facebook:

https://www.facebook.com/groups/delavidare/

Appskafferiet - appar för skolan

Märken

Laddar…

© 2014   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor