Jag håller med er båda. Det är mycket intressant utveckling vi har framför oss. Frågan är hur vi ska möta den på bästa sätt. På gymnasiet är det mer av en homogen grupp. De är i samma ålder och uppvuxna med samma medier. På komxux möter vi olika generationer i samma klassrum och alla vill man möta utifrån deras förutsättningar. Komplicerat. Man vill ju samtidigt inte ha samma information på en massa olika sidor. Det skulle bli alldeles för mycket arbete.
Ska fundera på detta med att hänvisa ut från Fronter mer och inte in till. Vi är nog mer inåt-hänvisade skulle jag tro. Ska fundera på vad som bättre vinner på att hänvisas utåt.
Intressanta diskussioner! Tack!
Mia
...men hur gör man för att bjuda in folk man inte är "vän" med till en nyskapad grupp?? Det verkar jag gå bet på. FB låter mig bara bjuda in "vänner".
Jag har nämligen tänkt göra en grupp för en av mina klasser. Jag har samma problem som en del andra - att det är allt för långt mellan gångerna då eleverna loggar in på intranätet.
Permalänk Svar från Dag Söderlund hos 3 April 2011 på 20.16 Om du ställer in i gruppens sekretessinställningar att gruppen ska vara stängd så kan eleverna söka upp gruppen och begära att få tillgång till den som du sedan kan godkänna. Ett tips är att ge gruppen ett ovanligt namn, gärna unikt, så att den är lätt att hitta för eleverna.
Jag och en kollega har pratat om att börja använda facebook som hjälpmedel i skolan. Jag har ännu inte ngt lärarkonto men det är nog vettigast att skaffa om man skall ha elver som vänner. Vad gör man med de som inte använder facebook, utestänger man dem? Har ni föräldragrupper också?
Permalänk Svar från Dag Söderlund hos 10 November 2011 på 17.05 Hej Daniel,
Jag har faktiskt detta läsåret gått över till att endast använda mitt privata facebook-konto. Det går nu att ställa in mycket enkelt vad som ska visas för vilka av ens vänner och eftersom jag har en vänlista med elever så kan jag välja att det inte får se alla mina foton och bara vissa av mina statusuppdateringar.
När det gäller de elever som inte har Facebook så brukar jag parallellpublicera det viktigaste innehållet även på vår lärplattform (För nuvarande Fronter).
Ett komplement till att skapa stängda grupper där elever och ev. vårdnadshavare är medlemmar är att istället göra en Sida (facebook.com/pages) som kan visas även för de som inte har ett konto på Facebook. Jag gör inte så själv än så länge men funderar på att prova. Är det någon annan som kör på det viset?
Daniel Jonegård sa:
Jag och en kollega har pratat om att börja använda facebook som hjälpmedel i skolan. Jag har ännu inte ngt lärarkonto men det är nog vettigast att skaffa om man skall ha elver som vänner. Vad gör man med de som inte använder facebook, utestänger man dem? Har ni föräldragrupper också?
Någon som använder Facebook för att kommunicera med vårdnadshavare? Skulle vara jättekul att höra om erfarenheter. 50% av Sveriges befolkning har nu FB konton, men visst, det finns ju fortfarande många som inte har datorer, eller andra hinder.
Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.
I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.
Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!
/Administratörerna.
Tillagd av Simon Hansell 2 kommentarer 0 Gillar
Tillagd av Simon Hansell 0 kommentarer 0 Gillar
© 2013 Created by Niklas Karlsson.
Drivs med tekniken bakom