Är du "vän" med dina elever?
Skapar du grupper för dina klasser?
Har du ett separat Facebook-konto som en "lärarprofil" eller använder du samma konto som du gör privat?
Hur hanterar du elever som inte har (och inte vill ha) Facebook?

Taggar: facebook, medier, sociala

Visningar: 430

Inlägg i den här diskussionen

Hejsan!

Jag har två facebook-konto, ett privat och en lärarprofil. Jag har valt att hålla lärarprofilen helt öppen för alla så att alla mina elever kan ta del av det jag skriver utan att behöva lägga till mig som vän. Några elever vill ändå ha mig som vän för att det tycker är kul eller för att automatiskt få uppdateringar utan att aktivt besöka sidan. Min tanke är att på något sätt synka min blogg med facebook för att på det sättet nå ut till eleverna på så många sätt som möjligt.

Tanken med grupper för eleverna och att integrera facebook i undervisningen tycker jag verkar spännande och jag håller utkik efter vad andra lärare har gjort för att få idéer och inspiration.

/Malin
Hej! Liksom dig Malin har jag också två facebook-konton, ett privat och ett för mig som lärare. Mitt lärarkonto accepterar jag enbart vänförfrågningar från mina elever och även före detta elever (roligt att se vad de har för sig). Jag har inga bilder å mig själv eller liknande på lärar-kontot och skriver heller inga personliga saker så som vad jag gör på helger och liknande.

Lärarkontot är delvis öppet men framförallt uppmuntrar jag eleverna att gå med i klassens grupp som jag har skapat om de inte känner för att adda mig som vän. I gruppen för klassen skriver jag lite som en blogg, vad vi har gjort, vad som ska göras och lite tips och tricks. Länkar även därifrån till bloggen och till min youtube-kanal som än så länge är tämligen oanvänd.

Jag poängterar dock för mina klasser att det inte på något sätt är nödvändigt att skapa ett facebook-konto bara för att följa med i undervisningen utan det som skrivs på facebook är sådant som de redan får reda på under lektionstid eller via bloggen.
Hej!

Jag har också två konton. Ett privat och ett lärar-konto. Tycker det fungerar bäst och ger mig möjligheten att behålla min privata integritet.

Mvh

Roger
Jag har en fan-page där mina elever får info: http://facebook.com/gunther.webteacher

Funkar kalasbra!
Det är tydligen så Facebook rekommenderar att man jobbar som lärare. Det finns även en ny sorts grupper som nu är mer anpassade att passa för lärare. Någon som jobbar med dem?

Vad ser du för nackdelar och fördelar med att använda en fan-sida? Har du dina elever som "vänner" på Facebook ändå?
Snabbsvar

1. De nya grupperna fanns inte när jag skapade fan-sidan. Jag får kolla in dem närmare.

2. Nej. Jag är inte vän med nuvarande elever. Jag vill helst inte veta vad de gör under helgerna... Och de är antagligen rätt ointresserade av mina personliga tankar.
Hur fungerar det om man gör grupper för undervisningsgrupper och lägger till elever som deltagare i gruppen. Får jag då se deras egnas privata Fb-sidor då, eller kan eleverna styra det. Man vill ju använda FB utan att få inf om vad de gör privat!
Ingen fara. Gruppmedlemmar blir inte varandras "vänner".
Jag har precis öppnat ett eget FB konto efter det att mina kompisar tjatat några år....
Nu öppnar sig en ny värld för mig. Kan man har speciella konto som lärare och kan man länka från sin blogg? Hur gör man?
Vissa av mina elever är mycket på FB och då kan jag nå dem där. Det gäller att individanpassa undervisningen.

Varför jag inte gått med på FB tidigare är för att jag inte vill att eleverna ska vara mina vänner och kunna läsa om mig samt att jag inte vill läsa för privata saker om dem.

Jag verkar vara som er andra. Jag har ett jobb-konto och ett privat. När jag skapade mitt första konto på FB hade jag ett gemensamt för alla "vänner" och det gick av bara farten. Alla nya möjligheter bejakas och sedan får man ta en funderare om det måste ändras om. Det behövdes och nu har jag ett jobbrelaterat konto. Jag har dock detta konto som ett ställe att reflektera och fundera. Det är inte så att jag ger information kring kursen och annat. Men det är elever som kontaktar mig den vägen och vill bli vän.

Gunthers fan-sida ser intressant ut och är något jag ska fundera på. Jag jobbar på komvux och det är inte alla vuxna som har konton på FB. Däremot arbetar jag med en blogg på varje ämne och där för jag ungefär samma info som Gunther har på sidan. Vi har även Fronter som lärplattform. Det är svårt att veta hur man ska språnga väggar i en lärplattform och "tvinga" elever att hålla sig uppdaterad på så många ställen. Hur tänker ni kring det? Hur reagerar era elever?

Mia 

Jag har med flit låtit min fan page vara offentlig så att man kan ta del av informationen utan att vara medlem. Dessutom har sidan ett RSS-flöde som man kan använda om man gillar hålla sig ajour den vägen.

Komvux elever är delvis ett annat släkte, men anledningen till att jag jobbar med FB är att det är den informationsväg som når flest och når snabbast. Officiella system kollas inte alls lika ofta.

Hej Mia!

Vi använder också Fronter som lärplattform och jag förstår vad du menar med att det är svårt att få målgruppen (eleverna/studenterna) att aktivt söka information på flera ställen. Jag är övertygad om att vi kommer att få en "mashup" alltså där vi loggar in på EN webbplats och där får tillgång till alla våra resurser som epost, facebook, fronter/moodle/osv inom en snar framtid.

Idag parallellpublicerar jag allt som är viktigt både på Fronter först och sedan delar jag länken till Fronter-sidan på Facebook i kursgruppens gruppmapp. Jag hoppas på en funktion i Fronter snart där jag kan dela innehållet automatiskt till specifika gruppmappar. Några Fronter-programmerare här inne kanske..? :)

Jag har mottot "möt din målgrupp i dess naturliga miljö". Idag är den miljön (för gymnasieelever) lättillgänglig och enligt mig onödig att inte utnyttja - Facebook!

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor