Permalänk Svar från Malin Hansson hos 24 Mars 2010 på 20.47
Permalänk Svar från Roger Hallgren hos 10 November 2010 på 20.37
Permalänk Svar från Lars Gunther hos 21 November 2010 på 22.10
Permalänk Svar från Dag Söderlund hos 23 November 2010 på 20.40
Permalänk Svar från Lars Gunther hos 23 November 2010 på 21.31
Permalänk Svar från Anders Svensson hos 27 November 2010 på 15.15
Permalänk Svar från Lars Gunther hos 27 November 2010 på 17.11
Permalänk Svar från Linda Ohlsson hos 6 Januari 2011 på 16.00 Jag verkar vara som er andra. Jag har ett jobb-konto och ett privat. När jag skapade mitt första konto på FB hade jag ett gemensamt för alla "vänner" och det gick av bara farten. Alla nya möjligheter bejakas och sedan får man ta en funderare om det måste ändras om. Det behövdes och nu har jag ett jobbrelaterat konto. Jag har dock detta konto som ett ställe att reflektera och fundera. Det är inte så att jag ger information kring kursen och annat. Men det är elever som kontaktar mig den vägen och vill bli vän.
Gunthers fan-sida ser intressant ut och är något jag ska fundera på. Jag jobbar på komvux och det är inte alla vuxna som har konton på FB. Däremot arbetar jag med en blogg på varje ämne och där för jag ungefär samma info som Gunther har på sidan. Vi har även Fronter som lärplattform. Det är svårt att veta hur man ska språnga väggar i en lärplattform och "tvinga" elever att hålla sig uppdaterad på så många ställen. Hur tänker ni kring det? Hur reagerar era elever?
Mia
Permalänk Svar från Lars Gunther hos 20 Februari 2011 på 17.21 Jag har med flit låtit min fan page vara offentlig så att man kan ta del av informationen utan att vara medlem. Dessutom har sidan ett RSS-flöde som man kan använda om man gillar hålla sig ajour den vägen.
Komvux elever är delvis ett annat släkte, men anledningen till att jag jobbar med FB är att det är den informationsväg som når flest och når snabbast. Officiella system kollas inte alls lika ofta.
Permalänk Svar från Dag Söderlund hos 20 Februari 2011 på 20.29 Hej Mia!
Vi använder också Fronter som lärplattform och jag förstår vad du menar med att det är svårt att få målgruppen (eleverna/studenterna) att aktivt söka information på flera ställen. Jag är övertygad om att vi kommer att få en "mashup" alltså där vi loggar in på EN webbplats och där får tillgång till alla våra resurser som epost, facebook, fronter/moodle/osv inom en snar framtid.
Idag parallellpublicerar jag allt som är viktigt både på Fronter först och sedan delar jag länken till Fronter-sidan på Facebook i kursgruppens gruppmapp. Jag hoppas på en funktion i Fronter snart där jag kan dela innehållet automatiskt till specifika gruppmappar. Några Fronter-programmerare här inne kanske..? :)
Jag har mottot "möt din målgrupp i dess naturliga miljö". Idag är den miljön (för gymnasieelever) lättillgänglig och enligt mig onödig att inte utnyttja - Facebook!
Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.
I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.
Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!
/Administratörerna.
Tillagd av Simon Hansell 2 kommentarer 0 Gillar
Tillagd av Simon Hansell 0 kommentarer 0 Gillar
© 2013 Created by Niklas Karlsson.
Drivs med tekniken bakom