Jag har besökt tre Reggio Emilia-inspirerade förskolor i Sollentuna och Danderyd, här lägger jag några bilder av deras pedagogiska laborativa miljöer

Här kommer några från förskolan i Danderyd

Visningar: 1568

Bilagor:

Inlägg i den här diskussionen

Hej Gloria,
Jag blir lite nyfiken på vad det är som väcker din nyfikenhet mot Reggio-inspirationen. Det har ju pågått mycket diskussion bl.a. i tidningen Förskolan som är ifrågasättande emot Reggio-inspiration i Sverige.
Själv arbetar jag på en förskola i Skåne som arbetar med Reggios filosofi och trivs jättebra i den verksamheten. Det som lockar mig mest är alla de pedagogiska och filosofiska diskussionerna. Att ifrågasätta och motivera verksamheten tycker jag utvecklar mig som pedagog.
hej Veronica!

Jag tror att själva tanken att ha en barngrupp som utforskar och engagerar sig i det dem tycker är intressant är det som väcker min nyfikenhet.

Kan inte motstå tanken att se mig själv som ett barn ... ett glad barn som kommer varje morgon till en förskola där "allt" är möjligt, ja, det låter lite utopisk... kanske är det just därför är så lockande för mig?...

Det och att pedagogerna hittar möjligheterna att bedriva en verksamhet där planering, dokumentation och nyfikenhet är grunden till vidarearbetet gör att med stor beundran vill lära mig mer eller prova på mer av Reggios filosofi...

Visst är det som du säger lite eller mycket diskussion om alla olika sorts pedagogiker men...jag är säker att det finns mycket bra saker att hämta därifrån också!

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor