För min del har jag tillsammans med två lärare bedrivit ett projekt där vi uteslutande använde oss av google apps. Resultatet var mycket gott! I undervisningen användes till större delen google sites och google docs. Att använda detta innebar en rejäl portion ökad produktivitet och en större lust att producera hos eleverna. Vad har du för erfarenheter av Google apps?

Vårt projekt med tillhörande projektrapport hittar du här:

http://sites.google.com/site/humlansflykt/

Och en blogg som fortlöpande uppdateras: http://projekthumlanflyger.blogspot.com/

Visningar: 90

Inlägg i den här diskussionen

Det låter hoppfullt! Jag testar!
Vi har i vårt arbetslag skapat ett google spreadsheets (http://spreadsheets.google.com/) och delat offentligt, samt mailat länken till alla föräldrar, där vi erbjuder tider för utvecklingssamtal. Tanken är att vi föräldrarna skriver in sig på tider i dokumentet.

Det ska bli spännande att se om det fungerar. Har någon gjort på samma sätt?
Jag använder google apps bla. annat till att göra portfolios. Kursdeltagarna får sätta upp varsin webbplats på google sites och skapa ett arkiv där. Alla inlämningsuppgifter under läsåret ska sedan lämnas in där. Det skapar ordning och reda och både de och vi lärare har allting strukturerat och sparat från början. Siten ställs in så att bara de själva och berörda lärare har åtkomst. Jag skapar sedan bokmärkesmappar med deras portfolios i klassvis så att det går snabbt att skanna dem när de öpnas allihop i flikar. Jag har använt det under detta läsåret nu och både kollegorna och deltagarna är mycket nöjda med det.
Jag har gjort en enkel beskrivning av hur man sätter upp en sådan site för ändamålet. http://docs.google.com/View?id=dgtrc5pf_301n6wm25hn
Tack! Vilken fin instruktion för hur man går till väga när man vill skapa en portfolio på google docs! Jag har prövat att använda mig av olika webbaserade lösningar (framför allt bloggar) för portfolios och jag tycker att det är ett väldigt bra sätt att samla material. Mitt problem är rent administrativt - att leta upp alla texter - det tar en hel del tid. Jag har prövat att prenumerera på bloggarna (men det går bara på de bloggar som är helt öppna, utan synlighetsbegränsningar) och jag har prövat att göra klasslistor med länkar, men det tar tid att hitta länken och klipp och klistra ihop det och så blir en del elever inte färdiga i tid, så man måste gå igenom allt material flera gånger ... Det låter som ni är nöjda med er lösning av lärarnas jobb, så jag blev därför mycket nyfiken och vill gärna veta mer. Kan du inte förklara hur ni lärare gör mer ingående? Bokmäkesmappar? Du förklarade så pedagogiskt för eleverna och jag är kanske lite trög ... ;-)
Vänliga hälsn
Charlotta Wasteson
Hej!
Kul att du tycker att det verkar användbart!
Jag har samma erfarenhet som du vad gäller att följa bloggar. En google site kan man däremot prenumerera på ändringar till om man bara själv har behörighet. Jag gjorde det också i början men det blir vansinnigt mycket mejl. Jag upplevde att jag drunknade i mejl.

Alltså, bokmärkesmappar mer ingående: Lägg till en bokmärkesmapp i din webbläsare. Spara sedan bokmärken till alla elevernas portfolios i den. Har du flera elevgrupper kan det vara bra att ha dem i olika bokmärkesmappar. När du sedan tittar i bokmärkesmappen ser du att det längst ner (iallafall i Safari och Firefox) står "öppna i flikar". Trycker du där så öppnas alla portfolios i varsin flik. En förutsättning för att du ska loggas in automatiskt är att du valt "fortsätt vara inloggad" till ditt google-konto. Trixar det med den automatiska inloggningen (man vill inte behöva skriva in lösenord för varje portfolio, eller hur?) så öppna och logga in en av portföljerna (hur skriver man portfolio i plural bestämd form? ;) först och låt den vara öppen - sen går det av bara farten.
Vi brukar också använda oss av kommentarsfältet i google sites ibland. Därför rekommenderar vi kursdeltagarna att de ställer in så att de får ett mejl när det händer något på sajten. Är det deadline för en uppgift och jag kollar av portföljerna den dagen och ser att Lisa inte lämnat in något, kan jag puffa henne genom en kommentar direkt i portfolion och behöver inte gå omvägen om mejlen.
En annan väg till framgång tror jag är att vi lät alla sätta upp sina portföljer på lektionstid i datasalen så att vi hade full koll på att alla verkligen gjorde dem och att det blev rätt. Jag skrev ut instruktionerna på papper så att de kunde ha dessa brevid sig. Sen var vi stenhårda i början på att det verkligen var där, och inte någon annanstans, inlämning ska ske.
Det enda tekniska problem vi stött på är när de skriver fel när de ska skriva in våra e-postadresser då de ska ge oss behörighet till siten. Gör man det får man inget felmeddelande, tyvärr. Läraren i fråga får då ingen inbjudan.
Tänk också på att vara noga med att de verkligen döper sina portföljer med sina namn (Ahmeds portfolio t ex och inte "Min skolportfolio" eller något annat). Annars är det svårt för lärarlaget att se vems portfolio som är vems på ett smidigt sätt. Döper de dem rätt får också dina bokmärken i webbläsaren automatiskt rätt titel.

Hoppas det var tydligare (;

/Lars
Underbart! Tack det ska jag pröva nästa termin!
Jag och mitt arbetslag började förra veckan med att använda Google Docs när vi skrev vårt mötesprotokoll. Förut var det en som fick agera sekreterare och skriva ner allt som diskuterades. Då kunde det hända att protokollet inte speglade vad som sas på mötet till hundra procent, och i värsta fall kom något inte med i protokollet. Den mänskliga faktorn...
Men när vi nu skriver protokoll på våra möten är alla med och skriver. Alla sitter med en dator och är inbjudna att redigera i protokollet under mötet. För övrigt behöver inte alla ha en dator, man kan var två på en dator också.
Det skapar en större delaktighet i vår interna beslutsprocess och gör alla mer fokuserade på våra diskussioner. Det blir också ett otroligt samarbete kring ett protokoll, och det blir ett roligt samarbete. När mötet sedan är klart godkänner alla vad som står där och ägaren av dokumentet stänger möjligheten att redigera i dokumentet.
Do It...
Jag använder på försök Google Docs i undervsiningen och Google Reader och Google Calender och igoogle för egen del. Har också prövat Google sites som jag tycker är mycket lättanvänt. Men tanken är absolut att börja mer och mer med alltihopa i undervisningen, kul att läsa om era erfarenheter:-)

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor