• schemat läggs i Google Calender, elever bjuds in till lektioner

• inställda lektioner syns i samma kalender

• läsårskalendarium läggs också i Google Calender

• även belastningsschemat läggs i Google Calender

• lektionsplaneringen inklusive läxor framgår i Google Calender genom text eller länk i respektive schemaposition

• Närvaro registreras inte längre utan det är aktiviteten som räknas och registreras (som ibland också kräver fysisk närvaro på en viss tid)

• samtliga i personalen är registrerade på linkedIN med cv och kontaktnät så att elever och föräldrar har koll på vilka som undervisar och leder skolan. (Hör inte riktigt till Google men..)

Är det kanske någon som jobbar på en skola som har den här lösningen? Fungerar det?

Just nu ser verkligheten ut så här, på min arbetsplats: Schemat finns i Nova Schem , frånvaron i Skola 24 alla tolkar ogiltig frånvaro olika, belastningsscheman lite här och där, kalendariet i exceldokument, inställda lektioner på tavla i receptionen eller i bästa fall på intranätet, tillfälliga salar bokas med massmail eller via särskilt bokningssystem, en del planeringar i Fronter , schemabrytande aktiviteter annonseras via massmail, eller på en tv-skärm vid entrén, vissa grupper använder kalendern i Fronter osv...Sen har endel (t ex jag) sina egna patent. Det blir en del krockar. Två-tre st i personalen är registrerade på linkedIn med enstaka kontakter.

Taggar: Calender, Google, Närvaro, Schemaprogram, Struktur, i, linkedIN, läsårskalendarium, skolan

Visningar: 136

Inlägg i den här diskussionen

Se mitt svar till Niklas nedan...

Ett stort problem som jag ser just nu med Apps i skolan är om man samtidigt har ett konkurrerande administrativt verktyg som "stryper" användandet av Google Apps. Det verkar som om flera av er som nu kör igång kommer att kunna arbeta exlkusivt med med Google Apps för tex provscheman (som många annars tvingas köra via ett annat system)

Vore oerhört intressant om vi kunde dela med oss av denna typ av erfarenheter. Gå gärna till http://www.datorniskolan.se och fundera på om du vill vara med och bygga denna site i all sin enkelhet.

Eventuellt skulle "socialwok" som man hittar i marketplace kunna vara en bra lösning för att få med den sociala biten. Har inte testat tillräckligt dock...

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor