Det dräller av mindre intelligenta appar bland alla hundratusen+ på Appstore. Men det finns också guldkorn som kan förändra skolan. Vilka? Eller använder någon redan Appar som är solklara och kanske t.om. överlägsna en dumburk av 13-15-tumssnitt från valfri datorkrängare? Låt oss höra...

Visningar: 275

Inlägg i den här diskussionen

Hemma i soffan blir det en del av Beep Streets riktigt trevliga Stepsequencer vid namn "iSequence" -

Lite yxigt för att alla elever ska kunna fatta men ändå riktigt användbart och så nära Garageband man kommer just nu i iPhonen. Det låter bra, är hyfsat intuitivt och kostar i princip som 2 liter Cola.
Taptu Search skulle kunna vara ngt. Taptu Search. Inte helt revolutionerande med en sök app men klart intressant sätt att presentera resultatet på.
Seek´n Spell - ett enkelt spel för utomhusbruk. Det strör ut bokstäver i den närmaste omgivningen och så skall deltagarna samla bosktäverna och bilda ord på engelska. Ord ger poäng. Fungerar bra med högstadieelever och vuxna:)

ARIS - stor potential, men den senaste varianten är endast tillgänglig för en utvald skara testare. Det är en plattform där man kan skapa interaktiva äventyr i närområdet. Man kan placera ut NPC:er, föremål som går att plocka upp osv. Klart häftigt, men jag har bara testat det med en liten skara vuxna.

Diigo offline reader - Diigo är ett utmärkt kollaberativt bokmärkesvertyg.

Google - en app med några vanliga Google-verktyg samlade

Skype, Kindle, Wordpress, Layar, Google earth, Google sky, Geocaching är några andra appar som kan användas i en skolmiljö.
Jag har testat några appar i engelska och franska och skrivit om dem här: http://sylviasglasogon.blogspot.com/
Gå gärna in och läs. :-)
Prizmo är kanonbra. Med den kan jag fotografera en text, OCRa den och få den uppläst. Dessutom kan jag översätta den till en massa språk. Primo kostar 75 kr och varje röst kostar 22 kr. Det är den värd flera gånger om.

Programmet är bra för att den OCRar texter så att man inte behöver skriva av dem. Det är lätt att kopiera texerna och skicka dem med e-post, till Dropbox eller till "molnet. Du har alltså både en kopiator, OCR-program och talsyntes i telefonen.

Träffar du på en text på "utrikiska" i svartskrift, kan du få den översatt till svenska. Eller tvärt om och dessutom kan du få den uppläst. Måste vara perfekt för varje turist eller svenska2-elev, förutsatt att de har en iPhone.
Jag rekommenderar "Daisy Reader" från StoryTel för elever med någon form av läshinder! Ladda ner appen, skapa ett testkonto (endast för den som har en funktionsnedsöttning) och du har tillgång till ca 80.000 talböcker!
SprintGPS registrerar promenad, cykling resp jogging. Appen kostar 22 kr om man vill spara sina motionsturer, i annat fall är det gratis. Om man kan använda den i skolan vet jag inte, men bra är den. Mig har den i alla fall sporrat till rätt så många extra kilometer cykling och promenader de tre dagar jag har haft appen. Jag har historik med karta, hastighet, kilometertider och kaloriförbrukning.
Använd din handstil (skriv kom-ihåg-listor med fingret, fungerar faktiskt som skrivträning och intro i iPhonenavigering).
iBooks förstås - i synnerhet om det kommer några svenska böcker, men att läsa original Nalle Puh på engelska är inte heller fel.
Prisjakt?
Babelshot - fotografera en text och översätt direkt.
SR Play
SVT Play
TED
Decibel - hur hög är egentligen bullernivån i skolan?
Drumroll - när har man inte användning för en trumvirvel?
Kopfnuss - öva grundläggande matematik
Answer App - frågor (på engelska) av typ "katt eller hund?", "rik, smart eller snygg?" - samt vad andra svarat.
Matches - för de minsta, domino
Creamy Ice - också för de små med särskilda behov, mönsterigenkänning
SL, UL, Blekingetrafiken, Västttrafik eller vad man nu har för lokaltrafik - direktkoll på när man ska resa hem efter utflykten/studiebesöket.

För lärare är väl också Week Calendar ett måste, så man får koll på veckonumren och veckoplanen. Den synkar direkt med iCal åt båda håll, hur smidigt som helst.
Dessutom 1Password för att hålla ordning på alla dessa lösenord...
Gymnasiematte: Matematik A, Greencon 15 kr
Matematik B, Mobil Utbildning Sverige AB (prisbelönt) -15 kr
Träna inför Högskoleprovet: Quisser Högskoleprov NOG, Mobil Utbildning Sverige AB (erhållit utmärkelser) - 22 kr
iHögskoleprovet, Boboshi - gratis
Jag söker en APP för glosor. Något i stil med glosboken.se Har sökt och letat men inte hittat någon.
Någon som vet?
Ivocabulary... Det kostar 45:- och innehåller färdiga ordlistor på flera språk. Du kan göra egna ordlistor på datorn och lägga in i programmet, och då fungerar det som glosboken.se... Åtminstone verkar det fungera så, har inte provat fullt ut än. :-)

När man startar programmet för att skapa egna ordlistor finns inte svenska bland de inlagda språken, men det kan man själv lägga till. Dock behöver man stänga ner den rutan och öppna den igen för att det ska finnas med i språklistan (vilket inte är något problem, men bra att veta).

http://iphone.chbeer.de/en/iVocabulary/
Ett tillägg:

Man kan lägga in glosorna direkt i telefonen och välja olika sätt att träna på dem. Det är enkelt. Däremot verkar det som att man måste lägga in en lista från varje språk, dvs. vill man träna på att översätta ord från svenska till engelska gör man en lista, och vill man ha från engelska till svenska får man göra en lista till... Om inte jag har missat något, förstås! :-)

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor