Taggar:
Permalänk Svar från Ingrid Johansson hos 10 Oktober 2010 på 14.58
Permalänk Svar från Ia Lindberg hos 11 November 2010 på 13.42
Permalänk Svar från Carl-Axel Petersson hos 11 November 2010 på 21.19
Permalänk Svar från Ia Lindberg hos 12 November 2010 på 8.17
Permalänk Svar från Linn Gustavsson hos 14 November 2010 på 16.58
Permalänk Svar från Jonas Berling hos 14 November 2010 på 19.32
Permalänk Svar från Linn Gustavsson hos 14 November 2010 på 20.46 Mina favoritprogram på Smartphone för lärare och elever
Det finns en uppsjö Appar, som kallar sig "utbildningsappar", men de känns många gånger som gammeldags utbildning. Utvecklade av datornördar, som tycker och tror att skolan ska vara på ett visst sätt, som inte är så nära verkligheten...
Jag gillar program som stödjer mitt arbete, och min kreativitet och som är "breda" i sin användning.
Ett av mina favoritprogram är Evernote.
I Evernote samlar jag anteckningar, bilder, ljudanteckningar, länkar, tankar, idéer, att göralistor.... ja nästan allt!
Det fungerar utmärkt på min dator, men framförallt att allt är automatiskt synkat via "molnet" till min iPhone. Ett riktigt allialloprogram! Vi ska troligen testa det tillsammans med elever på yrkesprogram, där de ska skriva "loggböcker" med hjälp av iPhones och delade anteckningsböcker i Evernote. De kan då även lägga till bilder och berätta med sin röst, om de inte vill skriva allt. Det de gör får även en platsposition på en karta, så att läraren kan ha koll på var eleven gjorde vad. Perfekt för våra lärlingselever och elever på praktik.
Dropbox är även ett måsteprogram. Superenkelt att ha tillgång till, och dela viktiga filer mellan lärare och elever.
Appar, som ger mig snygg och enkel tillgång till olika molntjänster, ligger högt på användningsskalan. Wikipanion och iTranslate är ett par sådana program. För enklare "Officearbete" har vi testat "Documents free" som har en fungerande koppling till Google docs, vilket är bra. Enkel ordbehandling och kalkyl, men som funkar.
För övrigt fungerar Google Documents faktiskt riktigt bra "online" i Safari idag. Perfekt att jobba med Google Forms (enkäter) då eleverna via sin iPhone kan samla in enkätsvar på stan direkt i webbläsaren.
Permalänk Svar från Linda Ohlsson hos 6 Januari 2011 på 15.28
Permalänk Svar från Dan Johansson hos 21 Januari 2011 på 12.48 Fick ett tips på appar från Wolfram: http://products.wolframalpha.com/courseassistants/
Apparna behandlar framförallt matematik, men enligt hemsidan jobbar man för fullt med appar för kemi, astronomi, fysik, ekonomi, statistik m m.
Verkar fixa avancerade ekvationer, grafer m m.
(OBS! Apparna är betalappar, 15-22 kr)
Permalänk Svar från Jessica Grensjö hos 6 Februari 2011 på 9.34 Här kommer ett nytt tips på en app.
http:/http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_lulea?titl...
Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.
I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.
Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!
/Administratörerna.
Tillagd av Simon Hansell 2 kommentarer 0 Gillar
Tillagd av Simon Hansell 0 kommentarer 0 Gillar
© 2013 Created by Niklas Karlsson.
Drivs med tekniken bakom