Vet inte om denna frågan hör hemma här men jag prövar...

Jag vill ha hjälp med frågan om det finns något verktyg som kan låta en klass elever skriva på varsin dator och i realtid, dynamiskt, bygga ett taggmoln av det de skriver? Finns det någon bra lösning? Taggmoln finns det ju som svampar i skogen om hösten men just det att det ska skapas i stunden och växa fram dynamiskt har jag inte fått kläm på.

Nån som vet?
Var öm! /jonas

Visningar: 26

Inlägg i den här diskussionen

Det var tydligen en svår fråga detta, eftersom ingen har svarat. Jag funderar på hur du har tänkt att elevernas alster ska publiceras. Det kan ju inte bli något moln om du inte samlar ihop texterna någonstans. Du kan ju samla alla texterna och själv lägga in dem i en Wordle, men då bygger det ju inte på med automatik. Fast du kan ju göra en varje vecka och se hur det utvecklar sig i en "veckans Wordle"

Själv skulle jag prova med en Wordpress. Om du skaffar en sådan kan du aktivera möjligheten att göra inlägg via e-post, med en e-postadress som du lämnar till eleverna. Där kan du ju få ett moln av alla de taggar som eleverna anger i sina texter.

Du kan ju också göra taggmoln med hjälp av Diigo. Hur det skulle gå till tål att fundera på. Det beror ju på var texterna ligger.
Det verkar som det var en svår fråga ja. Lutar åt Wordpress med e-postpublicering som enklaste sättet. Jag gissar att man inte behöver köra Wordpressbloggen från en egen server utan kan gör det från nätversionen.

Men man kan också säga att det vekar som denna typ av verktyg fattas. Min idé är att eleverna skriver självständigt i egna texter men att de också kan se ett taggmoln där de ser vad andra pysslar med. Jag vill inte ha en ny version av wikispaces eller google docs där man skriver på samma text. Det är bra i vissa fall och syften men här tänker jag mig ett provverktyg där taggmolnet ger draghjälp - som en typ av statusuppdatering där man som elev får hjälp av vad de andra skriver om just nu. Förstår ni hur jag tänker..?

Tack Britt för svaret måste jag avsluta med, och förhoppningsvis med önskan om god fortsättning i ämnet!
Carol Gordon visade ett webb-verktyg på en workshop i Göteborg i januari. Hittar inte hennes just nu, men jag googlade "post-it web" och fick flera förslag. Man skapar alltså ett gemensamt rum, en vägg, där man kan sätta upp sin virtuella post-it-lapp. Väggen uppdateras kontinuerligt, så alla kan läsa varandras bidrag och kommentera dem.
t.ex. webnote: You start by creating a workspace and creating notes in the workspace. You can save your workspace at any time and return to them from the same computer or any other computer. You can also share your notes with others by providing the workspace name (or url) to a friend.

Ska kolla på jobbet i morgon om jag kan hitta anteckningarna...
Prova http://answergarden.ch/

Missa inte att klicka på "Click for more options" och ställa in "Unlimited Answers" på On, annars kan varje elev bara lägga till ett ord om dagen.

IT-mamman har bloggat om det här: http://itmamman.se/wordpress/?p=1349
Tackar! Ska kolla upp och använda i provsituation för att samskapa och stödja lärandet.
jag kollade upp det på en gång. Vilken Grej!!
Här är adressen till en enkel fråga: Hur mår du? http://answergarden.ch/view/5659
Kunde inte hitta på någon svårare. ;-)
Tack Else-Britt för ditt tips och tack Åsa för det där med "Unlimited Answers" och tack Jonas för att du ställde frågan, så att vi blev klokare.
Håller med! Det är ett riktigt trevligt verktyg. Kommer att användas! Tack för hjälpen!

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor