Hej! Nu vill jag höra med er vad ni säger...
Vi funderar på att lägga våra utbildningsdelar UTANFÖR vårt lms bara för att bespara kollegorna att behöva logga in (reducera "klicken"). Vi vill att de med 1½ års mellan rum loggar in i lms´et och "tentar" av frågedelen men att alla våra utbildningar i övrigt ligger öppna för både kollegorna och världen.
Är detta ett steg på väg mot framtiden?
Så här tänker vi... vi kompetensutvecklar vuxna människor, som har eget ansvar för sitt lärande och vår uppgift är att tillhandahålla utbildningar/instruktioner till dem när de behöver det på lättast möjliga vis.
Tänker vi rätt?
Hur tänker ni?
Taggar:
Det är visst ett steg mot framtiden, och många andra, till exempel http://ocw.mit.edu, har redan tagit det... :-)
Grattis på er!
Carles
Permalänk Svar från Annica Rosvall hos 29 Augusti 2011 på 16.19 Hej Carles å tack för ditt inlägg. Nu fick du mig att känna mig gammal och mossig. Vilket jag nog till viss del är ;-)
Intressant att din länk till Massachusetts institute of technology har hållt på med dessa kurser i ca. 8 år!!!
Så vad är allt detta med lms?
Jag tänker att det är arbetsgivarens "kontrollverktyg", (som gör vissa fakta möätbara) men att det förmodligen är föga motiverande för medarbetaren.
Hur kan vi göra det mer motiverande? Kan "processbars", "skills" och "levelup" vara något? Kan vi göra kollegornas kompetensutveckling till ett motiverande och engagerande "spel"?
Hej igen!
Jag hoppas att det inte är ett kontrollverktyg. Jag ser det mer som ett "verktyg för att dela" innehåll, men visst också för att skaffa sig ett "digital identitet". En bra lärare ska skaffa mycket materiellt som han och några andra använder, men det är han som har visat kunskapen och som kan använda det när han letar efter jobb...
Idag finns det inte så många som gör det, så det kan bara vara en belöning, inte en bestraffning.
Om motiveringsnivå, jag har lite förhoppning att det hjälper mycket. Min erfarenhet säger att många ser det som extra arbet istället för extra möjligheter... Jag tror att bättre verktyg ger större möjligheter att skaffa bra material och det är det man behöver för att motiveras: bra material. Det finns inte annat. En bra planerade kurs med målinriktade material.
Jag hoppas min svenska inte var så dåligt att det förhindrade förståelsen av min text... :-S
Ha det så bra! :-)
Carles
Permalänk Svar från SUSANNE NIEMI hos 23 November 2011 på 8.03 Hej! Jag ser inte heller LMS som ett kontrollverktyg. Jag tycker jag känner mig nöjd med att man har allt samlat inom kursen, uppgifter, resurser, planeringar, forumsdiskussioner, bedömningar och all min dokumentation, frågebanker till online tester, mm. Jag länkar sedan från Moodle ut till "världen utanför" till vår facebooksida, till "molnet verktyg" som de arbetar i och med. Om man helt går ut, var får eleverna feedback? Visst ger man den "in real life" också, men jag tycker det känns skönt att skriftligt ge feedback och det kan jag göra i Moodle. Det finns mycket att ta ställning till. Jag tycker att genom att kombinera så får jag det bästa ur båda mina världar.
Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.
I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.
Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!
/Administratörerna.
Tillagd av Simon Hansell 2 kommentarer 0 Gillar
Tillagd av Simon Hansell 0 kommentarer 0 Gillar
© 2013 Created by Niklas Karlsson.
Drivs med tekniken bakom