Klistrar in del 3 i Roger Mideklevs bloggserie i Dela! (som passar in i den här gruppen om LMS):
/Alma
Ja, då var det dax för sista perioden eller blir det förlängning och kanske t.o.m. straffar? Vi får se... Det har varit en intressant match med många tuffa dueller. Jag ska presentera hur jag tycker det har slutat på ett så strukturerat sätt det går. Men man ska komma ihåg att dessa synpunkter inte kan ses som allmängiltiga, för att den ska kunna klassas som det krävs det en klart mer avancerad och längre studie. Jag har bara skrubbat lite på ytan, men så här gick matchen:
Funktioner
Grafisk design
Layout
Svårighetsgrad för användaren
Utvecklingspotential
Game Over
Taggar:
Permalänk Svar från Birger Eriksson hos 14 November 2011 på 13.42 Strunta i Dokeos och testa istället Chamilo, eftersom det är där alla fd Dokeosutvecklare numera är.
Chamilo kom nyligen 3:a som "Most Promising Open Source Project" på 2011 års OpenSource Awards: https://www.packtpub.com/open-source-awards-home
Permalänk Svar från Alma Taawo hos 14 November 2011 på 15.08 Jo precis, och det är just vad Roger Mideklev skrev i sitt inlägg som jag klistrade in här för jag tyckte det passade här, håller på att städa lite i Dela eftersom jag numera är huvudadmin.
Permalänk Svar från SUSANNE NIEMI hos 17 November 2011 på 19.46 Vi använder Moodle i lapplands gymansium och jag tycker den är bra och lätt att använda
Permalänk Svar från Mats Brenner hos 30 November 2011 på 16.15 Dokeos är mycket beprövat system och har ett väldigt bra nätverkt/community. Dokeos är verkligen enkelt använda och content-management är även vad jag vet mycket mer utvecklat där än i Moodle. Gränsnittet är bättre och renare/modernare i Dokeos utan att behöva lägga extra tid på försköna/profilera kurssiten. Man har flera verktyg som är enkla komma igång med både för att installera och för slutanvändaren.
Att välja och jmf systemet emot Moodle är intressant.
Vad ni bör fokusera på är kostnaden för RollOut - d v s tidskostnaderna och utbildningskostnaderna att implementera och verkligen få användarna att använda systemet. Viktigt även här vilken Trainingmodell ni använder, vet ni det?
På www.hig.se använder vi Blackboard men har använt Dokeos i GIS-institutet e-lärande kurs och där fick man ett pris för sin lättanvändning och effektivt få användarna nå lärandemålen.
Hälsn.
/Mats Brenner, Learning Center - Högskolan i Gävle
Permalänk Svar från SUSANNE NIEMI hos 30 November 2011 på 19.36 Tidskostnaden och utbildningskostnaden för att få fyra kommuners gymnasielärare (som i Lapplands gymnasiums fall) kan man givetvis diskutera i evighet, även om systemet är kostnadsfritt så behövs det folk som administrerar, supportar mm. Vi har servern i Pajala och vi som utbildar de andra lärarna är också vanliga gymansielärare. Vi utbildar piloter som sedan skall stötta och vara goda förebilder, men vi har även haft två k-dagar med alla personal , men med piloterna går vi djupare. Vi som utbildar är oftas två stycken, så jag vågar inte tänka på hur mycket TID jag lagt ner BARA för att få kollegor att använda systemet Moodle som pedagogiskt hjälpmedel och som lärplattform. Mina elever på omvårdnadsprogrammet och vård och omsorgsprogrammet använder Moodle frekvent dvs flera gånger per dag är de där inne. Att få igång det digitala tänket, tar tid bara det. I samma veva har vi precis blivit en 1- 1 skola, spännande utan fungerande nätverk för det mesta. Alltså inga trådlösa nätverk, hmm spännande att följa utvecklingen.
Jag studerar på olika högskolor och universitet så jag har ganska mycket erfarenhet som student i de flesta lärmiljöer och plattformar, men har givietvis mest erfarenhet att arbeta som lärare i moodle och det fungerar bra för mig och mina pedagogiska ideér.
Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.
I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.
Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!
/Administratörerna.
Tillagd av Simon Hansell 2 kommentarer 0 Gillar
Tillagd av Simon Hansell 0 kommentarer 0 Gillar
© 2013 Created by Niklas Karlsson.
Drivs med tekniken bakom