Klistrar in del 3 i Roger Mideklevs bloggserie i Dela! (som passar in i den här gruppen om LMS):

/Alma

Ja, då var det dax för sista perioden eller blir det förlängning och kanske t.o.m. straffar? Vi får se... Det har varit en intressant match med många tuffa dueller. Jag ska presentera hur jag tycker det har slutat på ett så strukturerat sätt det går. Men man ska komma ihåg att dessa synpunkter inte kan ses som allmängiltiga, för att den ska kunna klassas som det krävs det en klart mer avancerad och längre studie. Jag har bara skrubbat lite på ytan, men så här gick matchen:

Funktioner

När det gäller funktioner så är det en helt jämn match. Båda har de funktioner som man som en lärare skulle kunna vilja ha, funktioner för t.ex. forum, tester, uppgifter och lektioner. Den största skillnaden är den mellan lektioner (Moodle) och det som Dokeos kallar inlärningsväg. Vilken som är bäst är svårt att säga. Men Dokeos har en ganska bra översikt i lektionerna, eleven ser t.ex. vad som kommer längre fram i lektionen. För läraren känns Dokeos också mer överskådlig och lätthanterlig. En annan funktion är ordlistor. Här är det fler möjligheter att söka eller sortera ord som är till Moodles fördel. Så det blir ingen som tar en ledning i den här delen.

Grafisk design

Den här kategorin är mycket subjektiv. Vi har nog alla lite olika inställningar i den här frågan. Man jag vill ha ett system som är trevligt att logga in på och sitta och jobba i, eftersom det blir många arbetstimmar som ska läggas på det. Båda systemen har möjligheten att välja olika teman, och det är bra. Här är nog den största skillnaden att Moodle har fler teman att välja på, vad jag kan se i alla fall. Sen kan man alltid göra sitt egna tema eller hacka i befintliga teman för att få som man vill. I en detalj är Dokeos bättre eftersom dem har betydligt snyggare och tydligare ikoner än vad Moodle, och nu menar jag utan att man gör egna förändringar i systemet. Dokeos kvitterar.

Layout

När det gäller layouten har vi kommit in på den kategori som jag tycker har den största skillnaden. Dokeos är mer avskalad i sin layout och med det menas att det finns mindre funktioner, texter eller moduler som syns på skärmen samtidigt. Man får en känsla av enkelhet. Moodle är helt tvärtom, där har man ofta många olika moduler som säger något om hur många som är inloggade, vad som hänt senast i en kurs och massa annat om man vill. Det är just det sista som är viktigt här: om man vill. Det går att ta bort och lägga till lite som man vill. Min känsla är att Moodles layout med flera informationsmoduler som visas för eleven vid inloggning är att föredra, speciellt det här med ett kursplanering på startsidan (se period 2). 2-1 Moodle.

Svårighetsgrad för användaren

Lite svårt att göra en bra jämförelse. System av den här typen är alltid lite tidskrävande innan man känner att man har kontroll på det mesta. Sen beror det mycket på vem användaren är. En som jobbat mycket i andra typer av system lär sig snabbare än en som tycker program för e-post kan vara svåra. Men min känsla är att Moodle har en tydligare struktur på sina funktioner som gör att man snabbare kommer igång, som nybörjare vill säga. Inga mål.

Utvecklingspotential

Vid en sökning på YouTube får Moodle ca 5600 träffar medan Dokeos ca 200 träffar.
Moodle har ca 32 miljoner användare medan Dokeos har ca 2,5 miljoner. Dokeos har haft det lite struligt det senaste året och flera av utvecklarna har lämnat för att starta en nytt LMS-system, nämligen Chamilo, som bygger på Dokeos.

"If you want to be able to enjoy the latest web technologies, if you think Moodle has a great community, but the Dokeos software was better and especially more user friendly, then you should definitely move to Chamilo." är ett citat från http://www.chamilo.org/en/about-chamilo.
Så det är kanske så att Dokeos får lida för dessa avhopp, och det senaste på Dokeos hemsida säger också att lanseringen av version 2.0 är framflyttad till januari 2011. Det känns hur som helst lite skakigt.
Det blir alltså 3-1 till Moodle.

Game Over

Visningar: 141

Inlägg i den här diskussionen

Strunta i Dokeos och testa istället Chamilo, eftersom det är där alla fd Dokeosutvecklare numera är.

Chamilo kom nyligen 3:a som "Most Promising Open Source Project" på 2011 års OpenSource Awards: https://www.packtpub.com/open-source-awards-home

Jo precis, och det är just vad Roger Mideklev skrev i sitt inlägg som jag klistrade in här för jag tyckte det passade här, håller på att städa lite i Dela eftersom jag numera är huvudadmin.

Vi använder Moodle i lapplands gymansium och jag tycker den är bra och lätt att använda

Dokeos är mycket beprövat system och har ett väldigt bra nätverkt/community. Dokeos är verkligen enkelt använda och content-management är även vad jag vet mycket mer utvecklat där än i Moodle. Gränsnittet är bättre och renare/modernare i Dokeos utan att behöva lägga extra tid på försköna/profilera kurssiten. Man har flera verktyg som är enkla komma igång med både för att installera och för slutanvändaren.

Att välja och jmf systemet emot Moodle är intressant.

Vad ni bör fokusera på är kostnaden för RollOut - d v s tidskostnaderna och utbildningskostnaderna att implementera och verkligen få användarna att använda systemet. Viktigt även här vilken Trainingmodell ni använder, vet ni det?

www.hig.se använder vi Blackboard men har använt Dokeos i GIS-institutet e-lärande kurs och där fick man ett pris för sin lättanvändning och effektivt få användarna nå lärandemålen.

Hälsn.

/Mats Brenner, Learning Center - Högskolan i Gävle

Tidskostnaden och utbildningskostnaden för att få fyra kommuners gymnasielärare (som i Lapplands gymnasiums fall) kan man givetvis diskutera i evighet, även om systemet är kostnadsfritt så behövs det folk som administrerar, supportar mm. Vi har servern i Pajala och vi som utbildar de andra lärarna är också vanliga gymansielärare. Vi utbildar piloter som sedan skall stötta och vara goda förebilder, men vi har även haft två k-dagar med alla personal , men med piloterna går vi djupare. Vi som utbildar är oftas två stycken, så jag vågar inte tänka på hur mycket TID jag lagt ner BARA för att få kollegor att använda systemet Moodle som pedagogiskt hjälpmedel och som lärplattform. Mina elever på omvårdnadsprogrammet och vård och omsorgsprogrammet använder Moodle frekvent dvs flera gånger per dag är de där inne. Att få igång det digitala tänket, tar tid bara det. I samma veva har vi precis blivit en 1- 1 skola, spännande utan fungerande nätverk för det mesta. Alltså inga trådlösa nätverk, hmm spännande att följa utvecklingen. 

Jag studerar på olika högskolor och universitet så jag har ganska mycket erfarenhet som student i de flesta lärmiljöer och plattformar, men har givietvis mest erfarenhet att arbeta som lärare i moodle och det fungerar bra för mig och mina pedagogiska ideér.

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor