Bloggar, Facebook och andra sociala medier som pedagogiska verktyg - hur kan det fungera?

Taggar: Facebook, bloggar, pedagogiska-verktyg, sociala-medier

Visningar: 15

Inlägg i den här diskussionen

Bloggar som redovisningsform.
Gör som lärare en blogg där eleverna kan lämna in sina redovisningar i
1. text, där reflektioner och slutsatser kan diskuteras av alla.
2. Bildarbeten med möjligaheta för alla att kommentera (eller endast läraren?)
3. Foton av slöjdarbeten idekick för andra?
4....
Jag arbetar ju med vuxna och mina tankar och erfarenheter kanske inte funkar här. Har en känsla av att den rena bloggen som verktyg för lärande är på tillbakagång, bökigt att hålla på med RSS och mashups och varför göra det när du egentligen har allt du behöver i t ex Facebook, öppna grupper och slutna grupper + statusuppdateringar i din logg. Jag arbetar just nu med ett folkbildningsprojekt där vi nu testar att arbeta med en nätbaserad lärgemenskap (finns normalt på Folkbildningsnätets stängda FC) för människor som lider av Doft- och Kemikalieöverkänslighet, i en öppen grupp på Facebook. Idén med detta är naturligtvis att nå ut till andra som inte finns i nätverket med ett informellt lärande kring hur man lever med sjukdomen och hur man kan påverka sin omgivning . Kolla gruppen "In the air- be aware" hur man kan skapa och över tid få en öppen grupp på fb att inte bara överleva utan också utvecklas dynamiskt som ett forum för informellt lärande. Notera att här finns nästan 20 aktiva diskussionssträngar. Notera också den informellt lärande dialog som medlemmarna för med den 15-åriga Maria som på grund av sin överkänslighet knappt kan gå i skolan och som inte möts av någon riktig förståelse från kompisar och skolledning. Välkomna också som medlemmar och välkomna med diskussionsinlägg.
Hm, postade det här i fel fråga av någon anledning. Knas. Här passar den bättre :)

Jag har bloggat om det här på min blogg. Kolla in vettja! Tror jag är först med att administrera den första aktiva Facebook-sidan för ett arbetslag som informationskanal:

http://jazzper.se/2009/11/project-using-facebook-as-an-lms/
http://jazzper.se/2009/11/facebook-as-lms-progress-report-1/

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 2682 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, barnskötare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker,  m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2012   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor