Jag kan inte tänka mig att alla instämmer i de förslag till kurser som ligger för GY2011!
Se till att gå in på skolverkets hemsida, läs och kommentera förslaget till PROGRAMMERING 1 och PROGRAMMERING 2

Taggar: GY2011, programmering, skolverket

Visningar: 52

Inlägg i den här diskussionen

Vad gäller programmeringen?
Nä, men oj oj oj...
Det blir mycket att kommentera.

Förslaget som finns kan ju utgöra en grund dock,
men som jag läser det finns väldigt mycket jag skulle vilja revidera.

Jag återkommer i frågan.
Äntligen lite information om vad som händer när det gäller webbprogrammering och webbdesign. Detta berör i hög grad alla som tänker undervisa i programmering under GY2011.
Läs om det på Lars Gunthers blogg
Jag har lagt in lite kommentarer på forumet. Dock så är det strikt moderat och tar lite tid innan svar kommer upp så man kanske skulle ha en snabbare diskussion här.

Vad tycker ni om
1: Att man i nu läget kan läsa om Prog B och Prog C med ett annat språk, ska man kunna det i nästa kurs.
2: Ska man ha en kurs i projektteknik där man går igenom agile, vattenfall med mera.
3: Hur är balanseringen i webbdesign. Är det inte lite tråkigt med 100 poäng och ingen programmering i första kursen. Ska webutveckling har grundläggande programmerings moment med oxå?
4: Ska Webbprogrammering vara sin egen kurs eller bara en variant på programmering.. de överlappar lite tex.
5: Borde man kunna fördjupa sig i webbprogrammering efter programmering 1?
Jag är ämnesexpert åt Skolverket och håller på med ämnena gränssnittsdesign och webbteknik. Jag svarar dock inte på detta forum åt Skolverket, utan bara för mig själv. Detta är alltså inte officiella svar, utan mina åsikter och min bedömning.

1. Möjlighet att läsa om programmering 1 eller 2 fast med annat språk? Osäkert i våra diskussioner. Troligen inte.

2. Ingen kurs i projektteknik är planerad.

3. Förstår ej frågan. Webbdesign finns inte längre som ämnesnamn i Gy -11. Webbutveckling 1 är främst HTML och CSS. Gränssnittsdesign fokuserar på användarupplevelse och inte alls på kod.

4. Webbserverprogrammering är inte en variant av programmering. Överlappningar är nödvändiga av flera skäl.

5. Webbserverprogrammering kan läsas utan att man först läst programmering 1.
1: ok.

2: Det önskas av en lärare :)

3: Menade så klart webbutveckling.
Jag tycker det är förmycket med 100 poäng innan men ska börja med java script eller serverside språk.

4. Det håller jag med om.

5. Vad jag tänker på är olika ingångshåll. Om man har en programmerings inriktad utbildning vore det trevligt om man kunde få börja programmerings änden dvs bearbeta datan och gå mot att lära sig design och standader. Nu verkar man bli låst i att först lära sig design och standader för att sedan få koll på vad man ska göra med dem..
Webbutveckling 100 poäng kommer nog att kunna fyllas. HTML och CSS tar en stund att lära sig riktigt. I och med CSS 3 så blir det ytterligare några detaljer att hålla i minnet, även om vi slipper bry oss om buggarna från MSIE allteftersom också den webbläsaren utvecklas och MSIE 6 fasas ut.

Min gissning är att ett stort antal kollegor kommer svära åt att jag i mina kursplaner tvingar dem att följa standarder, god praxis och tänka på tillgängligheten (vilket är nytt för dem) och i stället klaga på att det i stället är för kort tid till HTML och CSS.

Jag är ledsen att jag inte kan gå in på detta i detalj ännu. Försök ligga lågt i era omdömen till den 23:e mars. ;-)
Varför skall man inte kunna läsa om programmering fast i olika språk? Vad är argumenten?

En elevs förståelse för programmering ökar enormt när man gör samma saker igen fast i ett annat språk. Sen finns det inte heller ett språk som är bäst. Olika språk har olika fördelar och möjligheter. Det vet vi, men om en elev skall förstå detta så behöver han/hon uppleva det.

Vad skulle humanisterna säga om de bara fick läsa Moderna språk steg 1 en gång för ett språk? Det skulle bli ramaskri...

För övrigt tycker jag era resonemang kring kurserna för webbutveckling är underbara. Front-end och back-end tydligt och snyggt och prydligt. Samtidigt är jag lite oroad att man lägger lite för mycket energi på webbdelen. Vem drar i programmeringen?
Nu är det dax att titta på Programmeringen igen.

Känns som Programmering 1 är för svår. Som att de inte räknat med hur få timmar 100p är.

mvh
P
Ja, det är nog dags att göra några ordentliga inlägg där.

Det verkar som att de synpunkter som lagts fram tidigare gått spårlöst förbi skolverkets "expert" i frågan.

Jag håller till fullo med om att kursen är för svår eller snarare för omfattande som skrivningen nu är. Inte minst gäller det att man skall hinna med att introducera att arbeta i en grafisk användarmiljö. De verktyg som finns på detta område har en mycket brant inlärningskurva och introducerar en massa onödigt hokus pokus på ett lågt stadium.

Nästan all elementär programmering i ett programmeringsspråk brukar innebära att man arbetar i ett consolefönster - allt annat skulle bli för omständligt. Särskilt om man arbetar med ett interpreterande språk.

Vill man att programmeringen inte skall vara allt för "omodern" är det viktigare att se till att det finns tillgång till funktioner för
* obuffrad läsning från tangentbordet
* markörstyrning
* rensning av bildskärm, kanske också färgsättning.
Saknas detta i den miljö man arbetar bör läraren leta fram och tillgodohålla sådana funktioner. Med dessa funktioner kan man göra snygga användarinterface och enkla spel, typ "masken" eller "space invaders".

Vad som verkligen inte är "state of the art" är att arbeta i fönster som enbart emulerar en skrivmaskinsterminal.

Hur mycket man hinner är ju sedan också till stor del beroende på programmeringsspråk. Vissa är språk är väldigt omfattande, och arbetar man i C/C++ så har jag på nuvarande stadium förlagt en hel del av vad som räknas upp i Programmering 1 först till nuvarande Programmering C, alltså vad som då får bli i Programmering 2.
Ämnesmålen känns rimliga.

Kurserna:
Tror att det skulle vara lämpligt att börja med grafik delen då en tidig visuell feedback säkert känns mer relevant än att sortera listor.

sortering algoritmer är det som mina elever brukar ha svårast för. Mycket svårare för än de mål som finns i programmering 2.
även skickat till skolverekts forum:

Kursen är för stor jag tror inte man räknat med hur lite tid 100h är. Högskolan tog längre tid på sig innan de introduserade de problems som gymnasie eleverna ska hinna med att lösa vilket jag tror kommer innebära att det stressa igenom och färre elever klara sig så bra som de borde klarat i en rimligare takt. Minska målen i denna kurs eller ge kursen 50 poäng till.

Vidare:
Jag förstår inte riktigt poämgen med att höja sorterings algoritemer till något alla programmerande elever ska kunna. Det finns stora poänger med att efektivt sortera data men det är snarare något som man bör lära sig på en senare och högre nivå. I programmerings språk värt namnet finns färdiga metoder för sortering eller åtminstonde möjlighet att importera färdiga lösningar från tredjepart.
Att kunna sorta fält och listor skulle kunna vara ett lämpligt mål på en introduktions kurs. (lägg sortering och sökning i programmering 3)

Jag tror istället att kriterier från programmering 2 med att kunna - De vanligaste klasserna i ett grafiskt användargränssnitt. skulle kunna vara lämpligt. då visuele feedback förenklar inlärningen.

Desutom undrar jag över om formuleringen: Implementeringar av datastrukturer som vektor, fält, lista och trädstruktur.
innebär att de ska kuna implementera ovanstående eller kunna använda färdiga implementeringar

mvh
patrik
http://www.skolverket.se/sb/d/3004/a/20181

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.
Tilltalas du av idén - då är du välkommen att bli medlem.

I denna stund är vi 2990 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

/Administratörerna.

Appskafferiet - appar för skolan

Laddar… Läser in flödet

Videor

• Lägg till videor
  • Se alla

Märken

Laddar…

© 2013   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor