Har din skola en lärplattform och använder biblioteket den?

Idag använder många skolor Lärplattformer för att t ex sprida information, som administrativt redskap mm

Hur använder skolbiblioteket plattformen? Eller används den inte alls?

Jag är ensam bibliotekarie på en gymnasieskola och mitt skolbibliotek har ett eget rum i Fronter. I våras gjorde jag om rummet och fixade början på en länksamling, gjorde en inlämningsmapp där inköpsförslag kan lämnas, jag har gjort skärminspelningar där jag visar hur man kan använda mitt rum och hur man gör sökningar och reserverar böcker i katalogen vi har.

Jag skulle gärna vilja veta hur andra använder lärplattformen, som inspiration till att fixa till mitt rum ännu mer, eller lägga till någon funktion. Men även få veta varför INTE skolbiblioteket är med i lärplattformen för jag går en kurs på KTH och ska göra ett litet projektarbete om just skolbibliotek och lärplattformen. 

Taggar: Lärplattform

Visningar: 139

Inlägg i den här diskussionen

Hej!

Jag jobbar på en F-9-skola som har Fronter, om några veckor ska jag träffa några ansvariga för att diskutera hur biblioteket kan använda Fronter eftersom nu både elever och föräldrar finns där. Än så länge vet jag för lite om vad man kan göra och hur man använder det bäst för att göra biblioteket så tillgängligt som möjligt för alla.

Hälsningar Lena Karlsson, Ånestadsskolans bibliotek, Linköping

RSS

Change language?

Välkommen!

Dela! är en mötesplats för alla som bryr sig om utbildning och lärande.

I denna stund är vi 3106 medlemmar i Dela! Medlemmarna skapar en stor mångfald. Här finns förskolelärare, grundskolelärare, gymnasielärare, lärarstuderande, IT-pedagoger, bibliotekarier, museipedagoger, universitetslärare, skolledare, forskare, politiker, m.fl.

Alla frågor, idéer och erfarenheter ni vill Dela! är välkomna!

Det finns också en Dela-grupp på Facebook:

https://www.facebook.com/groups/delavidare/

Märken

Laddar…

© 2014   Created by Niklas Karlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor